fredag 5 oktober 2012

Vi skriver...

Vi skriver och skriver, för hand och på datorn.

Några funderingar kring rättningen av det barnen gör har kommit. En enkel förklaring lyder som följer: Min personliga åsikt är att det inte känns speciellt trevligt med röda markeringar i barnens böcker. Jag lämnar däremot en kommentar om innehållet, vilket jag tycker är det viktigaste. I steg två samlar jag vanligt förekommande stav-och formfel som barnen gör, för att senare gå igenom i halvklass. När man går i 2:an gör man inte fel, vi tränar för att så småning om bli bra skrivare:) Jag jobbar för att barnen ska våga göra "fel".  Om eleverna hela tiden tror att de måste stava rätt så kommer vi ingen vart i skrivandet, då går tiden till att räcka upp handen.Vi jobbar även på ett liknande sätt i matten.

2 kommentarer: