tisdag 9 oktober 2012

Exempel...

Exempel på hur vi arbetar med stavning och textens form.

Olika meningar!

Jag var hos Emil och spelat fotbol.
Jag var hos Emil och spelade fotboll.

Och jag har såvit hos Kalle.
Jag har sovit hos Kalle.

Hela hälgen har jag varit stugan. Hos min kompis.
Hela helgen har jag varit i stugan hos min kompis.

Ja har badar med mama.
Jag har badat med mamma.

Jag köpt en tröja.
Jag köpte en tröja.
Jag har köpt en tröja.

Vi har hopat stutsmata.
Vi har hoppat studsmatta.

Jag jik till en kompis.
Jag gick till en kompis.

Jag jorde bullar.
Jag har bakat bullar.
Jag gjorde bullar.

*Den översta meningen är den som jag har hämtat ur barnens texter (med viss modifikation för att ingen ska känna sig utpekad). Den följande meningen är det vi tillsammans kom fram till. Det blir spännande för barnen när de får sitta och klura. Jag brukar ge ledtrådar till hur många "fel" det finns i varje mening.*

Just nu pratar vi mycket  om dubbelteckning, lång och kort vokal samt att g kan låta som j.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar