måndag 10 september 2012

Måndag...

I dag bjöd Alfred klassen på egenodlade morötter, trevligt och gott. Morötterna med blast och allt passade perfekt till vårat arbetsområde kring växter, frukt och fröspridning. Hmm, undra just hur morötter blir till? Något för klassen att forska vidare på.
På matten har vi jobbat med räknesagor. Vi har tittat på bilder och hittat på räknesagor kring bilden. Det är inte helt lätt att veta vilket räknesätt som ska användas. Vi har börjat med enkla klurisar för att lära oss att bena ut texten. 


Några av klassens räknesagor:

Jag har 10 tårtljus. Jag tar bort 4.
Hur många har jag kvar?
Svar: 6 Ljus kvar

Jag har 2 tårtor. Det är 5 ljus på varje. Jag blåser ut 4.
Hur många har jag kvar?
Svar: 6 ljus kvar

Jag har 5 ljus på en tårta. Jag tänder 5 nya ljus.
Hur många blir det?
Svar: 10 ljus

Jag har 2 tårtor och äter upp 1.
Hur många blir det kvar?
Svar: 1 tårta



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar