tisdag 14 januari 2014

SAGAN OM MIO MIN MIO



Boken handlar om en pojke som heter Bo Vilhelm Olsson. Han är nio år. PS han kallas Bosse. Bosse ska gå och köpa kex. När han kommer fram till affären går han till kexhyllan och tar ett paket med salta kex. När Bosse går fram till kassan frågar hon i kassan om han kan posta ett brev. När Bosse säger ja frågar hon i kassan om han vill ha ett äpple. Bosse tackar ja till äpplet och går. Men han kunde inte låta bli att läsa brevet. Det stod: Jag har hittat prinsen. Han har tecknet, ett äpple av guld.  Brevet skulle till landet i fjärran kungliga slottet.

När han hade postat brevet satt han sig på en bänk och tog upp en pilsner flaska då hörde han någon ropa på honom Bosse öppnade flaskan ut kom en ande han tackade för

räddningen. Då såg anden guldäpplet. Är du prins Mio frågade anden jag vet inte jag heter Bo Vilhelm Olsson men jag kallas för Bosse. Varför har du ett äpple av guld.

Läs boken så får du veta hela berättelsen. 

 Författare: Astrid Lindgren

Illustratör: Ilon Vikland

Betyg 10/10
 
Av Elias b/Alfred N

26/11-2013  

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar